Menu Zamknij

Program PDM 2021


11 GRUDNIA 2021 (sobota)
Godziny Tytuł i autor Poziom Link

Maturalne Pewniaki

10-11 Maturalny pewniak, czyli równania kwadratowe z parametrem, Elżbieta Guziejko Szkoła średnia  MSTeams
11-12 Jak zdać maturę podstawową z matematyki – pewniaki maturalne, Marzena Wierzchowska, Tomasz Wierzchowski Szkoła średnia Zoom
Meeting ID: 393 795 6422
Passcode: 18181818

Niezwykłe liczby

11-12 Niezwykłe liczby pierwsze, Ewa Girejko, Dorota Mozyrska (Plik do wykładu) Szkoła podst. kl.3-6  MSTeams
12-13 Niezwykłe liczby Fibonacciego, Ewa Girejko, Dorota Mozyrska Szkoła podst. kl. 3-6  MSTeams
13-14 Gry które znamy, a nie znamy, Rajmund Stasiewicz Wszyscy zainteresowani  MSTeams

Streszczenia 11.12.2021

  • Maturalny pewniak, czyli równania kwadratowe z parametrem, Elżbieta Guziejko/11.12.2021, godz. 10-11

Jednym z typów zadań, które pojawiają się na maturze z poziomu rozszerzonego są te, w których występuje parametr, w tym, w funkcji kwadratowej. Są to zadania wysoko punktowane, bo uczeń może otrzymać aż od 4 do 6 punktów. Na tym wykładzie zostaną omówione sposoby tworzenia warunków do tego typu zadań oraz przekształceń pewnych wyrażeń do takiej postaci, w której można wykorzystać wzory Viete’a. Uczestnicy wykładu otrzymają do pobrania układ tabelaryczny warunków do zadań z parametrami i dodatkowo – do równań dwukwadratowych z parametrem.

  • Jak zdać maturę podstawową z matematyki – pewniaki maturalne, Marzena Wierzchowska, Tomasz Wierzchowski/11.12.2021, godz. 11-12

Wykład skierowany do uczniów, którzy chcą zdać maturę podstawową z matematyki i otrzymać co najmniej 14 punktów oraz ich nauczycieli. Szczególnie kierujemy do maturzystów, którym nauka matematyki nie przychodzi łatwo. Pokażemy sposoby przygotowywania się do matury i zwrócimy uwagę na najpotrzebniejsze rzeczy. Opowiemy o skutecznych sposobach uczenia się. 

Zajmiemy się PEWNIAKAMI MATURALNYMI.

Zaprezentujemy ciekawe zbiory zadań i udostępnimy materiały, z których warto korzystać.

  •  Niezwykłe liczby pierwsze, Ewa Girejko, Dorota Mozyrska, kl. 3-6/11.12.2021, godz. 11-12
    Opowiemy, co to jest wielokrotność liczby, podamy definicję liczby pierwszej, przesiejemy liczby na sicie Eratostenesa. Przygotujcie też kredki lub painta na komputerze, bo wspólnie pokolorujemy tablice z liczbami.
  •  Niezwykłe liczby Fibonacciego, Ewa Girejko, Dorota Mozyrska, kl. 3-6/11.12.2021, godz. 12-13
    Niedawno, 23 listopada, obchodziliśmy dzień Leonardo Fibonacciego. To włoski matematyk z przełomu XII-XIII wieku, autor słynnego zadania o królikach, propagator systemu dziesiętnego w Europie, kupiec i podróżnik znany jako Leonardo z Pizy. Związany z jego nazwiskiem ciąg liczb ma niezwykłe własności. Opowiemy Wam o tych liczbach i niektórych ich cechach. 
  • Gry które znamy, a nie znamy, Rajmund Stasiewicz, wszyscy zainteresowani/11.12.2021, godz. 13-15
    Jest dużo ciekawych i rozwijających gier bez użycia smartfona. Niektóre są znane, lecz zapomniane, inne niedocenione. Nie wymagają wielu rekwizytów. Wiele z nich można zaaranżować w warunkach polowych. Wszystkie gry, które zamierzam przedstawić mają wspólny mianownik: reguły są bardzo proste, dają się omówić w kilka minut. Grać w nie mogą wszyscy, od dzieci po dorosłych.

13 GRUDNIA 2021 – Matematyczny poniedziałek

Godziny Tytuł i autor Poziom Link
8:15-9 Widoczność w nieskończonym lesie, Kamila Woronicz (Łyczek)

animacje z wykładu:

Szkoła średnia MSTeams
8:15-9 O pewnych równaniach rekurencyjnych, Piotr Grzeszczuk (wykład) Szkoła średnia MSTeams
9-10 Uroki geometrii elementarnej, Adam Dzedzej (Zadania) Szkoła podst. kl. 6-8, szkoła średnia kl. I MSTeams
9-10 Z matematyką do świąt, Alicja Gawrońska Szkoła podst. kl. 4-6 MSTeams
10-11 Czekając na ciągi, Adam Dzedzej (Materiały do wykładu) Szkoła średnia, studenci, dorośli MSTeams
10-11 Czy hipopotam ma szansę przegonić lwa?, Katarzyna Topolewicz  Szkoła podst. kl. 1-4 MSTeams
11-12 Czy Super Farmer jest sprawiedliwy?,Katarzyna Topolewicz Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 6-8 MSTeams
11-12 Przypowieść o paraboli, Bzdęga Bartłomiej Szkoła średnia MSTeams
12-13 36 oficerów, Bzdęga Bartłomiej Szkoła średnia MSTeams
12-13 Teoria grafów dla młodzieży, Joanna Karbowska-Chilińska Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 MSTeams
14-15:30 Systemy liczbowe stosowane w informatyce, Joanna Karbowska-Chilińska Szkoła średnia MSTeams
16-17 Liczby wymierne z perspektywy algebry abstrakcyjnej, Mateusz Woronowicz Studenci MSTeams
16-17 Gry które znamy, a nie znamy, Rajmund Stasiewicz PB Studenci MSTeams
17-18 Bryły i inne cudaki nie tylko trójwymiarowe, Kamila Woronicz(Łyczek) Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 MSTeams
17-18 Z matematyką do świąt, Alicja Gawrońska Szkoła podst. kl. 4-6 MSTeams
18-19 πie znaczy kawałek matematyki, Maciej Nowakowski Szkoła średnia, studenci, wszyscy zainteresowani Zoom
Meeting ID: 894 6115 0753
Passcode: 318885

Streszczenia, 13.12.2021

  • Widoczność w nieskończonym lesie, Kamila Woronicz (Łyczek)/13.12.2021, godz. 8:15-9

Stoimy u progu nieskończenie milowego, nad wyraz uporządkowanego lasu. Najlepszym miejscem na uporządkowany las jest oczywiście układ współrzędnych. Pnie drzew umieszczone są w punktach o współrzędnych całkowitych nieujemnych. Taki las ciągnie się nieskończenie daleko… Co możemy, a czego nie możemy zobaczyć w takim nieoczywistym lesie?

  • O pewnych równaniach rekurencyjnych, Piotr Grzeszczuk/13.12.2021, godz. 8:15-9

Przedstawimy technikę wyznaczania wyrazów pewnych ciągów liczbowych zdefiniowanych rekurencyjnie (w tym ciągu Fibonacciego). Do zrozumienia tematu wystarczy umiejętność rozwiązywania równań kwadratowych oraz podstawowa wiedza o ciągach arytmetycznych i geometrycznych.

  • Uroki geometrii elementarnej, Adam Dzedzej/ 13.12.2021, godz. 9-10

Wybór obliczeniowych zadań z Mistrzostw w Geometrii Elementarnej prowadzony przez jednego z byłych Mistrzów. Geometria pozwala uczyć się dostrzegać nieoczywiste zależności między obiektami na płaszczyźnie, ale taki łamigłówkowy trening mózgu przydatny jest też w innych dziedzinach. 

  • Z matematyką do świąt, Alicja Gawrońska/13.12.2021, godz. 9-10, 17-18

Rozwiązywanie łamigłówek bardzo korzystne wpływa na umysł, poprawia się koncentracja i pamięć. Dzięki rozwiazywaniu takich zadań rozwija się umiejętność logicznego myślenia i kreatywność. Uczestnicy warsztatów będą rozwiązywać zadania z Mikołajem w tle. Nie będą do nich potrzebne żadne wzory, wystarczy uważnie przeczytać treść zadania i trochę pomyśleć.

  • Czekając na ciągi, Adam Dzedzej/ 13.12.2021, godz. 10-11

Ile rzutów spodziewamy się wykonać zanim ujrzymy dwie szóstki z rzędu? Wykład będzie dotyczył odpowiedzi na pytanie, jak to właściwie policzyć oraz dwuosobowych gier zwanych grami Penney’a.

Maszyna rzuca monetą dopóki nie wypadnie ciąg jednego z graczy. Intuicja podpowiada nam często, że jeśli ciągi wybrane przez graczy mają równą długość, to mają oni równe szanse, ale czy rzeczywiście? 

  • Czy hipopotam ma szansę przegonić lwa?, Katarzyna Topolewicz/ 13.12.2021, godz. 10-11

Dwie proste zabawy (gry) staną się okazją do zapoznania z pojęciem szansy i prawdopodobieństwa. Wybierzemy się na wyścigi zwierząt i spacer po zoo! 

  • Czy Super Farmer jest sprawiedliwy?, Katarzyna Topolewicz/13.12.2021, 11-12

Krótko opowiem o historii powstania i zasadach jednej z najbardziej znanych polskich gier – Super Farmer. Jednak przede wszystkim ta gra stanie się narzędziem, które posłuży do wprowadzenia podstawowych pojęć z prawdopodobieństwa. Na koniec odpowiemy na pytanie czy Super Farmer jest sprawiedliwy? 

  • Przypowieść o paraboli, Bzdęga Bartłomiej/ 13.12.2021, godz. 11-12

O paru zastosowań paraboli, znanych i nieznanych ze szkoły. Potrzebna będzie znajomość własności funkcji kwadratowej oraz podstaw trygonometrii.

  • 36 oficerów, Bzdęga Bartłomiej/13.12.2021, godz. 12-13

Krótka opowieść o tym, co łączy Eulera, kwadraty magiczne i (podobno) carycę Katarzynę II.

  • Teoria grafów dla młodzieży, Joanna Karbowska-Chilińska/13.12.2021, 12-13

Prezentacja będzie obejmowała różne przykłady grafów i problemów grafowych: najkrótszej drogi, drogi Eulera, kolorowania grafów.

  • Systemy liczbowe stosowane w informatyce, Joanna Karbowska-Chilińska/13.12.2021, 14-15:30

Prezentacja będzie obejmowała zamianę liczb między systemami dziesiętnym, dwójkowym, szesnastkowym, ósemkowym oraz przykłady zastosowania tych systemów w informatyce

  • Liczby wymierne z perspektywy algebry abstrakcyjnej, Mateusz Woronowicz/13.12.2021, godz. 16-17

W trakcie wykładu zostaną opisane wszystkie podgrupy addytywnej grupy liczb wymiernych, na których można określić niezerowe mnożenie pierścieniowe. Sygnalizowane wyniki zostaną uzyskane wyłącznie przy użyciu metod elementarnych.

  • Gry które znamy, a nie znamy, Rajmund Stasiewicz, wszyscy zainteresowani/13.12.2021, godz. 16-17

Jest dużo ciekawych i rozwijających gier bez użycia smartfona. Niektóre są znane, lecz zapomniane, inne niedocenione. Nie wymagają wielu rekwizytów. Wiele z nich można zaaranżować w warunkach polowych. Wszystkie gry, które zamierzam przedstawić mają wspólny mianownik: reguły są bardzo proste, dają się omówić w kilka minut. Grać w nie mogą wszyscy, od dzieci po dorosłych.

  • Bryły i inne cudaki nie tylko trójwymiarowe,Kamila Woronicz(Łyczek)/ 13.12.2021, godz. 17-18

Prosta linia, płaszczyzna (ogromna, niekończąca się z żadnej strony kartka papieru), zwykły trójwymiar i co dalej? Czy to co jest dalej można zobaczyć, zbudować? Można! No może prawie…

  • Z matematyką do świąt, Alicja Gawrońska/13.12.2021, godz. 9-10, 17-18

Rozwiązywanie łamigłówek bardzo korzystne wpływa na umysł, poprawia się koncentracja i pamięć. Dzięki rozwiazywaniu takich zadań rozwija się umiejętność logicznego myślenia i kreatywność. Uczestnicy warsztatów będą rozwiązywać zadania z Mikołajem w tle. Nie będą do nich potrzebne żadne wzory, wystarczy uważnie przeczytać treść zadania i trochę pomyśleć.

  • πie znaczy kawałek matematyki, Maciej Nowakowski/12.2021, godz. 18-19

Trzy liczby, a tyle matematyki. Skąd się wzięły do czego służą? Jak wygląda najpiękniejsze równanie matematyki i dlaczego. To wszystko na wykładzie.

14 GRUDNIA 2021 – Matematyczny wtorek

Godziny Tytuł i autor Poziom Link
8-9 Szeregi czasowe, Dawid Najda Szkoła średnia MSTeams
8:30-9:15 O wizualizacji powierzchni  w programie SURFER, Małgorzata Wyrwas Szkoła średnia MSTeams
9:15-10 Ściśle tajne, Szymon Leszczyński Szkoła średnia MSTeams
9:15-10 Zadania z różnych stron świata, Anna Rybak Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 6-8 MSTeams
10-11 O równaniu Pitagorasa, Czesław Bagiński Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 MSTeams
10-11 Zadanie Tuwima, czyli jak liczono dawniej, a jak liczymy dziś, Małgorzata Mikołajczyk Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 6-8 MSTeams
11-12 Tajemnice wielościanów, Zbigniew Bartosiewicz  Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 6-8 MSTeams
12-13 Matematycy wokół nas, Krzysztof Ciesielski Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 MSTeams
12-13 Complex numbers and fractals, Zbigniew Bartosiewicz, jęz. Ang. Szkoła średnia, studenci MSTeams
13-14 Nierówności kwadratowe na maturze, Elżbieta Guziejko Szkoła średnia MSTeams
13-14 Mathematicians in our neighbourhood, Krzysztof Ciesielski Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 6-8 MSTeams
15-16 Matematyka a eksperymentowanie, Justyna Makowska szkoła podst., szkoła średnia, studenci i pasjonaci MSTeams
16-17 Tantrix: a geometric puzzle Nuno Rafael Bastos (wykład) Uczniowie w wieku 6-13 lat Zoom
Meeting ID: 876 5482 1181
wykład w języku angielskim
16-17 MATLAB Toolbox for fractional-variable-order closed loop systems, Piotr Oziabło Studenci MSTeams
17-18 Matematyka czasu i przestrzeni, Maciej Nowakowski Szkoła średnia, studenci Zoom
Meeting ID: 875 0511 6320
Passcode: 714787
18-19 Odkrywanie rzeczywistości w równaniach matematycznych, Maciej Nowakowski Szkoła średnia, studenci, wszyscy zainteresowani Zoom
Meeting ID: 865 8351 9039
Passcode: 562575

Streszczenia, 14.12.2021

  • Szeregi czasowe, Dawid Najda/14.12.2021, godz. 8-9

Analiza danych szeregów czasowych za pomocą modeli statystycznych dostarcza wiele przydatnych informacji na temat zmian zachodzących w czasie. Na prezentacji zostaną przedstawione metody modelowania i przetwarzania danych szeregów czasowych.

  • O wizualizacji powierzchni  w programie SURFERMałgorzata Wyrwas/14.12.2021, 8:30-9:15

Uczestnicy zajęć będą mogli przekonać się, że równania matematyczne wcale nie są nudne, a za ich pomocą można przedstawiać powierzchnie o ciekawych kształtach, które mogą być inspiracją dla projektantów, grafików komputerowych, architektów. Podczas zajęć przedstawione zostaną przykłady powierzchni uzyskanych za pomocą programu Surfer, między innymi podane zostaną równania cytryny, kapelusza oraz innych ciekawych powierzchni.

  • Zadania z różnych stron świata, Anna Rybak/14.12.2021, godz. 9:15-10

Podczas wykładu zaprezentowane zostaną typowe i nietypowe zadania, które można rozwiązywać różnymi metodami, dostępnymi uczniom jeszcze przed poznaniem bardziej zaawansowanych narzędzi matematycznych (np. układów równań liniowych). Zadania mają zainspirować do myślenia, poszukiwania, łączenia wiedzy z różnych dziedzin, a niektóre z nich mają zadziwiającą historię. Zostały one zaczerpnięte z różnojęzycznych kanałów na YouTube poświęconych matematyce, gdzie publikowane są ciekawe problemy matematyczne zgłaszane przez osoby z różnych krajów dla użytkowników w różnym wieku.

  • Ściśle tajne, Szymon Leszczyński/14.12.2021, godz. 9:15-10

Czy zdarzyło się, że chciałeś/aś przekazać komuś wiadomość tak, żeby nikt inny nie mógł jej odczytać? Zapewne robisz to dużo częściej, niż Ci się wydaje. Podczas wykładu poruszony zostanie temat szyfrowania wiadomości, sposobów utajniania informacji, które były wykorzystywane kiedyś, oraz tych, które stosujemy teraz. Dowiemy się również, jak w prosty sposób sprawić, by nasze wiadomości pozostały ściśle tajne.

  • O równaniu Pitagorasa, Czesław Bagiński/14.12.2021, godz. 10-11

Tematem wykładu jest równanie 

x^2+y^2=z^2.

W pierwszej część wykładu zostaną przedstawione historyczne informacji o Pitagorasie i historycznych śladach związanych z jego równaniem, a pochodzących z czasów rozkwitu kultury egipskiej i babilońskiej. W drugiej omówię rozwiązanie tego równania w liczbach całkowitych i przedstawię jego związki z pewnym mnożeniem punktów płaszczyzny.

  • Zadanie Tuwima, czyli jak liczono dawniej, a jak liczymy dziś, Małgorzata Mikołajczyk/14.12.2021, godz. 10-11

Rzecz będzie o matematycznych zainteresowaniach naszego wielkiego poety i o pewnym jego znanym zadaniu, które fatalnie rozwiązał. Zbadamy, skąd wzięły się błędy w rozwiązaniu wieszcza i jak je poprawić, oraz przekonamy się, jak to zadanie można rozwiązać dziś, używając zarówno prostych jak i wyrafinowanych kalkulatorów.

  • Tajemnice wielościanów, Zbigniew Bartosiewicz/14.12.2021, godz. 11-12

Każdemu wielościanowi można przyporządkować pewną tajemniczą liczbę całkowitą, która zależy od liczby ścian, krawędzi i wierzchołków tego wielościanu. Zobaczymy jak wygląda ta liczba dla wybranych wielościanów. Potem przeniesiemy to na powierzchnie zamknięte, takie jak sfera i torus.

  • Complex numbers and fractals, Zbigniew Bartosiewicz/14.12.2021, godz. 12-13

I will show how to pass from the sad one-dimensional world of real numbers to imaginary two-dimensional reality of complex numbers, where one can find square roots of negative numbers and fabulously colorful fractal dragons. Along the way we will learn how to compute powers of complex numbers and see where we will arrive, when we keep computing the powers to infinity.

  • Matematycy wokół nas, Krzysztof Ciesielski/14.12.201, godz. 12-13

Gdy wędrujemy po rozmaitych miastach, często mijamy pomniki sławnych
ludzi. Upamiętniani są w ten sposób różni ludzie, w tym (choć zdecydowanie
za rzadko) znakomici uczeni. Czy są wśród nich matematycy? Jesli
tak, to dlaczego zostali w ten sposób wyróżnieni? O tym właśnie będzie na
wykładzie mowa. Najwięcej uwagi poświęcone zostanie postawionej 5 lat temu
w Krakowie ławce z figurami Stefana Banacha i Ottona Nikodyma.

  • Mathematicians in our neighbourhood, Krzysztof Ciesielski/14.12.2021, godz. 13-14

When we wander around various cities, we often pass monuments to famous people

people. Various people are commemorated in this way, including (though definitely

too rare) excellent scholars. Are there mathematicians among them? If

yes, why were they awarded in this way? This is what it will be on

speech lecture. The most attention will be paid to a bench with figures of Stefan Banach and Otton Nikodym, unveiled in 1916 in Krakow.

  • Nierówności kwadratowe na maturze, Elżbieta Guziejko/14.12.2021, godz. 13-14

Kolejny pewniak maturalny – nierówności kwadratowe. Zostaną tu przedstawione sposoby ich rozwiązywania.  O zdaniu matury mogą  decydować punkty i aby ich nie zabrakło, warto posiąść umiejętność ich rozwiązywania.

  • Matematyka a eksperymentowanieJustyna Makowska/14.12.2021, godz. 15-16

Eksperyment, doświadczenie kojarzy nam się z takimi przedmiotami jak

chemia, biologia czy fizyka. W Centrum Kreatywnego Uczenia się

Matematyki na Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku pokazujemy,

że Królową Nauk też można odkrywać doświadczalnie. W prezentacji

przedstawione zostaną działania Centrum: Konkurs na eksperyment oraz

Klub Młodego Odkrywcy.

  • Tantrix: a geometric puzzle, Nuno Rafael Bastos/14.12.2021, godz. 16-17

https://videoconf-colibri.zoom.us/j/87654821181

Meeting ID: 876 5482 1181

Tantrix is the brand name for a set of hexagonal Bakelite tiles and was invented by Mike McManaway of New Zealand in 1991. Since then, it has won major awards around the world. Each tile has three lines, of different colours, which go from one side to another. Some sets of tiles can be used as puzzles, in which you have to arrange the tiles so that the edges match in colour, thus forming coloured lines or even loops. The tiles can also be used for playing a game with two or more people.
In this talk, where the main focus will be on the puzzles, participants will learn Tantrix rules, how to use tiles to solve some puzzles and work with some mathematical concepts (e.g. rotations, symmetries, angles, polygons, etc) . The presented puzzles are best solved by applying logic and deduction, although trial and error can sometimes work too.
To fully participate, please go to https://bit.ly/nbplmdays21 and then cut each one of the 14 hexagonal tiles.

  • MATLAB Toolbox for fractional-variable-order closed loop systems, Piotr Oziabło/14.12.2021, godz. 16-17

One of the most common control approaches in modern industry is a closed loop PID control. PID controllers as an input take the control error which is a difference between expected and actual (measured) value of the control variable. The control error is in this case multiplied by the constant value, integrated and differentiated which corresponds to the proportional (P), integral (I) and derivative (D) terms of PID controller. As a result of the mentioned operations the control signal is generated which is then send to the controlled object/process. A generalization of PID is a fractional-order PID (FOPID) controller where the integral and derivative terms utilize fractional-order calculus to calculate the output control signal. In the other words FOPID controllers instead of calculating first order integral/difference of the control error, perform the operation of fractional order integration and differentiation. FOPID controllers proved their usefulness in many applications outperforming standard PID approach. Further generalization of FOPID control are fractional-variable-order controllers (FVOPID). In this case the integral/difference terms of the controller are not only fractional but are also functions which values change during the control process. This could potentially result in more robust, efficient, and flexible control processes in comparison to the systems which only perform constant order operations. Since FVOPID concept is relatively new there are not so many tools which support engineers and scientists in the study of such systems. In this work a MATLAB Toolbox is presented that allows to simulate and tune closed-loop systems with fractional-variable-order digital PID (FVOPID) controllers. The toolbox provides MATLAB Simulink blocks of FVOPID based on two different implementations. An additional part of the toolbox is an application with a GUI interface which main purpose is to simulate and find the optimal parameters of FVOPID for a given closed-loop system. The tuning process, in this case, is performed by different optimization methods which are set to minimize the preselected objective function.

  • Matematyka czasu i przestrzeni, Maciej Nowakowski/14.12.2021, godz. 17-18

Matematyk ma pewną dowolność przy zajmowaniu się rzeczywistością. Czas i przestrzeń nie muszą być prawdziwe, przez co możemy tworzyć zwariowane światy… Choć zaczęło się spokojnie od Euklidesa, koniec jest… na wykładzie.

  • Odkrywanie rzeczywistości w równaniach matematycznych, Maciej Nowakowski/12.2021, godz. 18-19

Platon uważał, że istnieją idealne byty, których niedoskonałym odwzorowaniem jest nasza rzeczywistość. Odkrywanie istoty czasu i przestrzeni, oraz zjawisk zachodzących w naszej rzeczywistości jest nieodłącznie związane z odkrywaniem matematyki (ideałów) stojącej za tym wszystkim. W wykładzie prześledzimy kluczowe idee mające swój początek w geometrii i innych gałęziach matematyki. Odkryjemy świat, który istnieje wokół nas. Badanie tego świata jest niemożliwe bez znajomości matematyki. Nagrodą za trud podejmowany i problemy, przez które się trzeba przedrzeć jest jasny, zwięzły i precyzyjny opis za pomocą wzorów i równań. W dodatku odkrywamy piękno i istotę rzeczywistości.

15 GRUDNIA 2021 – Matematyczna środa

Godziny Tytuł i autor Poziom Link
8-9 Ciąg arytmetyczny na maturze, Elżbieta Guziejko Szkoła średnia MSTeams
8-9 Matematyczne inspiracje w szaradziarstwie, Renata Jurasińska Szkoła podst. kl. 7-8, szkoła średnia MSTeams
10-11 Wzór geometryczny Bliskiego Wschodu i Magrebu – geometria i forma, Mirosław Majewski Szkoła średnia, studenci Zoom
Meeting ID: 820 2381 3581
Passcode: 167030
11-12 Jak zdać maturę podstawową z matematyki – pewniaki maturalne, Marzena Wierzchowska, Tomasz Wierzchowski Szkoła średnia MSTeams
11-12 Fraktalny świat, Marzena Filipowicz-Chomko, Ewa Girejko Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 6-8 MSTeams
12-13 Zobaczyć to, co widać, czyli o matematyce w zasięgu ręki, Zdzisław Pogoda Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 MSTeams
12-13 Fraktalne mierzenie świata, Marzena Filipowicz-Chomko, Ewa Girejko Szkoła średnia MSTeams
13-14 Figury i ich cienie, Antoni Pierzchalski Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 MSTeams
13-14 About surface visualization in SURFER, Małgorzata Wyrwas Szkoła średnia, studenci MSTeams
14-15:30 Warsztaty gry w GO, Michał Mazur Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 MSTeams
16-17:30 Media społecznościowe, fake-newsy i matematyka –  jak dane z mediów społecznościowych są analizowane, Adam Zagórecki Studenci, pasjonaci MSTeams

Streszczenia, 15.12.2021

  • Ciąg arytmetyczny na maturze, Elżbieta Guziejko/15.12.2021, godz. 8-9

Przedstawione zostaną własności ciągu arytmetycznego oraz przykłady ich zastosowania w oparciu o zadania maturalne. Po wykładzie do pobrania będzie układ tabelaryczny własności ciągu arytmetycznego.

  • Matematyczne inspiracje w szaradziarstwie, Renata Jurasińska/15.12.2021, godz. 8-9

Podczas wykładu spróbuję Państwa zachęcić do wędrówek po krainie matematyki rekreacyjnej. Z jej bogactwa wybrałam zadania szaradziarskie (bo szaradziarstwo to moja druga – po matematyce oczywiście – pasja): między innymi kryptarytmy, alfametyki, działania szkieletowe i krzyżówki liczbowe. Postaram się przekonać wszystkich, że z Królową Nauk można się świetnie bawić!

  • Wzór geometryczny Bliskiego Wschodu i Magrebu – geometria i forma

Mirosław Majewski/15.12.2021, godz. 10-11

W ostatnich latach w wielu krajach zachodu rośnie fascynacja tzw. „islamskim wzorem geometrycznym”. Przy tej okazji różni autorzy publikują teksty, w których nie można odnaleźć geometrii (pomimo nazwy ‚wzór geometryczny’) lub wypisują teorie nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością. 

Celem tego wykładu jest pokazanie i analiza geometrii wzoru na kilkunastu przykładach pochodzących z różnych krajów i kultur. Drugim celem jest pokazanie w jaki sposób materiały użyte do praktycznego wykonania wzoru mają wpływ na jego geometrię. 

  • Jak zdać maturę podstawową z matematyki – pewniaki maturalne, Marzena Wierzchowska, Tomasz Wierzchowski/15.12.2021, godz. 11-12

Wykład skierowany do uczniów, którzy chcą zdać maturę podstawową z matematyki i otrzymać co najmniej 14 punktów oraz ich nauczycieli. Szczególnie kierujemy do maturzystów, którym nauka matematyki nie przychodzi łatwo. Pokażemy sposoby przygotowywania się do matury i zwrócimy uwagę na najpotrzebniejsze rzeczy.Opowiemy o skutecznych sposobach uczenia się. 

Zajmiemy się PEWNIAKAMI MATURALNYMI.

Zaprezentujemy ciekawe zbiory zadań i udostępnimy materiały, z których warto korzystać.

  • Fraktalny świat, Marzena Filipowicz-Chomko, Ewa Girejko/15.12.2021, godz. 11-12

Podczas wykładu zostanie podjęta próba odpowiedzi na niełatwe pytanie: „co to jest fraktal”? Uczestnicy imprezy poznają głównych twórców geometrii fraktalnej, dowiedzą się, w jaki sposób można skonstruować niektóre fraktale oraz gdzie te niezwykłe obiekty mają zastosowanie.

  • Zobaczyć to, co widać, czyli o matematyce w zasięgu ręki, Zdzisław Pogoda/15.12.2021, godz. 12-13

Niemal codziennie stykamy się z obiektami lub sytuacjami, gdzie pojawia się matematyka. Patrzymy, słyszymy, a jednak nie dostrzegamy związków z matematyką. Na wykładzie opisane zostaną takie sytuacje, gdzie matematyka jest, ale z różnych powodów możemy jej nie dostrzegać.

  • Fraktalne mierzenie świataMarzena Filipowicz-Chomko, Ewa Girejko/15.12.2021, godz. 12-13

Czy może istnieć obiekt o polu równym zero? A czy pole powierzchni mogłoby równać się nieskończoności? Jak zmierzyć brzeg Anglii? W czasie wykładu spróbujemy znaleźć odpowiedzi na te intrygujące pytania. Pokażemy też jak zaskakujące może być mierzenie świata z udziałem fraktali.

  • Figury i ich cienie, Antoni Pierzchalski/12.2021, godz. 13-14

Figury geometryczne, to w zależności od wymiaru: odcinki, wielokąty, wielościany. Ich cieniami są rzuty odpowiednio na, prostą, płaszczyznę, przestrzeń. Najciekawsze są rzuty prostopadłe (ortogonalne). To głównie o nich będzie mowa w moim odczycie. W szczególności o tym, na ile te rzuty (cienie) charakteryzują rzutowaną figurę. Nawiążemy do znanego twierdzenia Pitagorasa i jego zaskakujących i ciekawych uogólnień.

  • About surface visualization in SURFER, Małgorzata Wyrwas/15.12.2021, godz. 13-14

The participants will be able to see that mathematical equations are not boring at all, and with their help one can visualize surfaces with interesting shapes that can be an inspiration for designers, computer graphic designers, architects. During the classes, examples of surfaces obtained with the Surfer program will be presented, including the equations of a lemon, a hat and other interesting surfaces.

  • Warsztaty gry w GO, Michał Mazur/15.12.2021, godz. 14-15:30

Prezentację rozpocznę od wyjaśnienia na czym polega gra w GO. Następnie w skrócie przybliżę historię gry. Kolejnym punktem będzie przedstawienie problemu liczenia do 1 w GO w przykładach problemów dla początkujących. Postaram się opowiedzieć o zmianie jaka zachodzi w postrzeganiu gry w miarę wzrostu umiejętności. Na koniec przedstawię trudności oceny wyniku sekwencji lokalnie i globalnie na przykładach podstawowych problemów. 

  • Media społecznościowe, fake-newsy i matematyka – jak dane z mediów społecznościowych są analizowane, Adam Zagórecki/15.12.2021, godz. 16-17:30

Dlaczego media społecznościowe są darmowe? Odpowiedź: ponieważ praktycznie wszystkie zachowania użytkowników są monitorowane, zapisywane w bazach danych i przechowywane. Dane te są przetwarzane z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego (tzw. sztuczna inteligencja), w rezultacie dostawcy mediów społecznościowych mogą mieć większą wiedzę o użytkownikach od ich samych. Ta wiedza jest oferowana na sprzedaż i może być wykorzystana nie tylko w celach komercyjnych – ale także w celu wpływu na wybory czy zachowania społeczne czego przykładem może być skandal z firmą Cambridge Analytica.

Podczas wykładu przedstawię jak działają algorytmy służące do profilowania użytkowników, ich potencjalne możliwości, słabości i przykłady jak mogą być wykorzystane. Omówię ich potencjał do wpływania na zachowania społeczne.