15 GRUDNIA 2021 – Matematyczna środa |
|||
Godziny | Tytuł i autor | Poziom | Link |
8-9 | Ciąg arytmetyczny na maturze, Elżbieta Guziejko | Szkoła średnia | MSTeams |
8-9 | Matematyczne inspiracje w szaradziarstwie, Renata Jurasińska | Szkoła podst. kl. 7-8, szkoła średnia | MSTeams |
10-11 | Wzór geometryczny Bliskiego Wschodu i Magrebu – geometria i forma, Mirosław Majewski | Szkoła średnia, studenci | Zoom Meeting ID: 820 2381 3581 Passcode: 167030 |
11-12 | Jak zdać maturę podstawową z matematyki – pewniaki maturalne, Marzena Wierzchowska, Tomasz Wierzchowski | Szkoła średnia | MSTeams |
11-12 | Fraktalny świat, Marzena Filipowicz-Chomko, Ewa Girejko | Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 6-8 | MSTeams |
12-13 | Zobaczyć to, co widać, czyli o matematyce w zasięgu ręki, Zdzisław Pogoda | Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 | MSTeams |
12-13 | Fraktalne mierzenie świata, Marzena Filipowicz-Chomko, Ewa Girejko | Szkoła średnia | MSTeams |
13-14 | Figury i ich cienie, Antoni Pierzchalski | Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 | MSTeams |
13-14 | About surface visualization in SURFER, Małgorzata Wyrwas | Szkoła średnia, studenci | MSTeams |
14-15:30 | Warsztaty gry w GO, Michał Mazur | Szkoła średnia, szkoła podst. kl. 7-8 | MSTeams |
16-17:30 | Media społecznościowe, fake-newsy i matematyka – jak dane z mediów społecznościowych są analizowane, Adam Zagórecki | Studenci, pasjonaci | MSTeams |
Streszczenia, 15.12.2021
- Ciąg arytmetyczny na maturze, Elżbieta Guziejko/15.12.2021, godz. 8-9
Przedstawione zostaną własności ciągu arytmetycznego oraz przykłady ich zastosowania w oparciu o zadania maturalne. Po wykładzie do pobrania będzie układ tabelaryczny własności ciągu arytmetycznego.
- Matematyczne inspiracje w szaradziarstwie, Renata Jurasińska/15.12.2021, godz. 8-9
Podczas wykładu spróbuję Państwa zachęcić do wędrówek po krainie matematyki rekreacyjnej. Z jej bogactwa wybrałam zadania szaradziarskie (bo szaradziarstwo to moja druga – po matematyce oczywiście – pasja): między innymi kryptarytmy, alfametyki, działania szkieletowe i krzyżówki liczbowe. Postaram się przekonać wszystkich, że z Królową Nauk można się świetnie bawić!
- Wzór geometryczny Bliskiego Wschodu i Magrebu – geometria i forma
Mirosław Majewski/15.12.2021, godz. 10-11
W ostatnich latach w wielu krajach zachodu rośnie fascynacja tzw. „islamskim wzorem geometrycznym”. Przy tej okazji różni autorzy publikują teksty, w których nie można odnaleźć geometrii (pomimo nazwy ‚wzór geometryczny’) lub wypisują teorie nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością.
Celem tego wykładu jest pokazanie i analiza geometrii wzoru na kilkunastu przykładach pochodzących z różnych krajów i kultur. Drugim celem jest pokazanie w jaki sposób materiały użyte do praktycznego wykonania wzoru mają wpływ na jego geometrię.
- Jak zdać maturę podstawową z matematyki – pewniaki maturalne, Marzena Wierzchowska, Tomasz Wierzchowski/15.12.2021, godz. 11-12
Wykład skierowany do uczniów, którzy chcą zdać maturę podstawową z matematyki i otrzymać co najmniej 14 punktów oraz ich nauczycieli. Szczególnie kierujemy do maturzystów, którym nauka matematyki nie przychodzi łatwo. Pokażemy sposoby przygotowywania się do matury i zwrócimy uwagę na najpotrzebniejsze rzeczy.Opowiemy o skutecznych sposobach uczenia się.
Zajmiemy się PEWNIAKAMI MATURALNYMI.
Zaprezentujemy ciekawe zbiory zadań i udostępnimy materiały, z których warto korzystać.
- Fraktalny świat, Marzena Filipowicz-Chomko, Ewa Girejko/15.12.2021, godz. 11-12
Podczas wykładu zostanie podjęta próba odpowiedzi na niełatwe pytanie: „co to jest fraktal”? Uczestnicy imprezy poznają głównych twórców geometrii fraktalnej, dowiedzą się, w jaki sposób można skonstruować niektóre fraktale oraz gdzie te niezwykłe obiekty mają zastosowanie.
- Zobaczyć to, co widać, czyli o matematyce w zasięgu ręki, Zdzisław Pogoda/15.12.2021, godz. 12-13
Niemal codziennie stykamy się z obiektami lub sytuacjami, gdzie pojawia się matematyka. Patrzymy, słyszymy, a jednak nie dostrzegamy związków z matematyką. Na wykładzie opisane zostaną takie sytuacje, gdzie matematyka jest, ale z różnych powodów możemy jej nie dostrzegać.
- Fraktalne mierzenie świata, Marzena Filipowicz-Chomko, Ewa Girejko/15.12.2021, godz. 12-13
Czy może istnieć obiekt o polu równym zero? A czy pole powierzchni mogłoby równać się nieskończoności? Jak zmierzyć brzeg Anglii? W czasie wykładu spróbujemy znaleźć odpowiedzi na te intrygujące pytania. Pokażemy też jak zaskakujące może być mierzenie świata z udziałem fraktali.
- Figury i ich cienie, Antoni Pierzchalski/12.2021, godz. 13-14
Figury geometryczne, to w zależności od wymiaru: odcinki, wielokąty, wielościany. Ich cieniami są rzuty odpowiednio na, prostą, płaszczyznę, przestrzeń. Najciekawsze są rzuty prostopadłe (ortogonalne). To głównie o nich będzie mowa w moim odczycie. W szczególności o tym, na ile te rzuty (cienie) charakteryzują rzutowaną figurę. Nawiążemy do znanego twierdzenia Pitagorasa i jego zaskakujących i ciekawych uogólnień.
- About surface visualization in SURFER, Małgorzata Wyrwas/15.12.2021, godz. 13-14
The participants will be able to see that mathematical equations are not boring at all, and with their help one can visualize surfaces with interesting shapes that can be an inspiration for designers, computer graphic designers, architects. During the classes, examples of surfaces obtained with the Surfer program will be presented, including the equations of a lemon, a hat and other interesting surfaces.
- Warsztaty gry w GO, Michał Mazur/15.12.2021, godz. 14-15:30
Prezentację rozpocznę od wyjaśnienia na czym polega gra w GO. Następnie w skrócie przybliżę historię gry. Kolejnym punktem będzie przedstawienie problemu liczenia do 1 w GO w przykładach problemów dla początkujących. Postaram się opowiedzieć o zmianie jaka zachodzi w postrzeganiu gry w miarę wzrostu umiejętności. Na koniec przedstawię trudności oceny wyniku sekwencji lokalnie i globalnie na przykładach podstawowych problemów.
- Media społecznościowe, fake-newsy i matematyka – jak dane z mediów społecznościowych są analizowane, Adam Zagórecki/15.12.2021, godz. 16-17:30
Dlaczego media społecznościowe są darmowe? Odpowiedź: ponieważ praktycznie wszystkie zachowania użytkowników są monitorowane, zapisywane w bazach danych i przechowywane. Dane te są przetwarzane z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego (tzw. sztuczna inteligencja), w rezultacie dostawcy mediów społecznościowych mogą mieć większą wiedzę o użytkownikach od ich samych. Ta wiedza jest oferowana na sprzedaż i może być wykorzystana nie tylko w celach komercyjnych – ale także w celu wpływu na wybory czy zachowania społeczne czego przykładem może być skandal z firmą Cambridge Analytica.
Podczas wykładu przedstawię jak działają algorytmy służące do profilowania użytkowników, ich potencjalne możliwości, słabości i przykłady jak mogą być wykorzystane. Omówię ich potencjał do wpływania na zachowania społeczne.